IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

آلوده شدن سیستم کاربر با آسیب پذیری های نرم افزارهای محبوب که تنها با یک کلیک ایجاد میشوند

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

محققان امنیت فناوری اطلاعات در پازیتیو سکیوریتی و لوکاس اولر چندین آسیب پذیری که با یک کلیک در برنامه های مختلف نرم افزاری معروف اجرا میشوند را شناسایی کرده اند که می توانند به مهاجم اجازه دهند کد دلخواه را در دستگاه های هدف اجرا کند.

محققان در تحقیقات خود اظهار داشتند که مشخص شده است که برنامه های دسکتاپ، به ویژه برنامه هایی که URL های ارائه شده توسط کاربر را برای باز کردن برای اجرا به سیستم عامل انتقال میدهند، در مقابل اجرای کد با تعامل کاربر آسیب پذیر هستند.

محققان توضیح دادند اجرای کد زمانی امکان پذیر می شود که URL به یک برنامه اجرایی مخرب مانند .desktop ، .exe یا .jar هدایت شود که "در قسمت اشتراک فایل قابل دسترسی به اینترنت (NFS،WebDAV ، SMB، ...)" میزبانی شده و باز شود یا اینکه از یک آسیب پذیری دیگر در کنترل کننده URL برنامه باز شده، استفاده شده باشد.

 

کدام برنامه ها آسیب پذیر هستند؟

این آسیب پذیری ها بر بسیاری از برنامه های معروف از جمله VLC ، Telegram ، LibreOffice ، Nextcloud ، Bitcoin/Dogecoin Wallets، OpenOffice، Mumble و Wireshark تأثیر می گذارند. این آسیب پذیری از اعتبارسنجی ناکافی ورودی URL ناشی می شوند.

بنابراین آنچه اتفاق می افتد این است که وقتی برنامه از طریق سیستم عامل باز می شود، به طور خودکار یک فایل مخرب را اجرا می کند. به گفته محققان، بسیاری از برنامه ها نتوانستند URL ها را اعتبارسنجی کنند. به همین علت است که آنها به مهاجم اجازه می دهند یک لینک ویژه طراحی شده را اجرا نماید که به بخشی از کد حمله مرتبط است و منجر به اجرای کد دستور راه دور می شود.

 

بروزرسانی ارائه شده برای برنامه های آسیب دیده

در پی پیروی از قوانین افشای مسئولیت، اکثر برنامه های آسیب دیده برای حل این مشکل بروزرسانی شده اند. برنامه های ذکر شده، شامل موارد ذیل هستند:

  • Nextcloud - نسخه 3.1.3 دسکتاپ کاربر در 24 فوریه اصلاح شد (CVE-2021-22879).
  • تلگرام – با یک تغییر از سمت سرور تا 10 فوریه رفع شد.
  • VLC Player - پچ نسخه 3.0.13 که هفته آینده منتشر می شود.
  • OpenOffice - مشکل موجود در نسخه 4.1.10 رفع شد (CCVE-2021-30245).
  • LibreOffice - نسخه ویندوز بروزرسانی شده اما Xubuntu همچنان آسیب پذیر است (CVE-2021-25631).
  • Mumble - نسخه 1.3.4 اصلاح شده و در 10 فوریه منتشر شده است (CVE-2021-27229).
  • Dogecoin - این مشکل در نسخه 1.14.3 که در 28 فوریه منتشر شد، حل شده است.
  • Bitcoin ABC - مشکلات موجود در نسخه 0.22.15 رفع شده و در تاریخ 9 مارس منتشر شده است.
  • Bitcoin Cash - نسخه 23.0.0 بروزرسانی شده و به زودی منتشر می شود.
  • Wireshark - نسخه 3.4.4 اصلاح شده و در 10 مارس منتشر شده است (CVE-2021-22191).
  • WinSCP - در نسخه 5.17.10 رفع شده و در تاریخ 26 ژانویه منتشر شده است (CVE-2021-3331).

 

اثبات مفهوم و جزئیات فنی

محققان یک پست وبلاگ مفصل به همراه جزئیات فنی و فیلم هایی منتشر کرده اند که نشان می دهد این آسیب پذیری ها چگونه برنامه های نرم افزاری که در بالا ذکر شده اند را تحت تاثیر قرار میدهند. (مطالعه جزئیات فنی)

برچسب ها: تگلرام, Jar, EXE, Code execution, one click, cybersecurity, بیت‌کوین , Vulnerability, Dogecoin, Telegram, امنیت سایبری, آسیب پذیری, Bitcoin

چاپ ایمیل