IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

سیستم عامل شیائومی، تلگرام را "خطرناک" معرفی می‌کند

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir xiaomis miui now flags telegram as dangerous 1
شرکت شیائومی، غول آسیایی گوشی‌های هوشمند، اکنون از نصب تلگرام بر روی دستگاه‌ها با استفاده از سیستم MIUI و اینترفیس فریمور خود جلوگیری می‌کند.

سیستم عامل MIUI یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید است که شیائومی در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های تلفن همراه خود از آن استفاده می‌کند. با انتشار MIUI 13 در سال ٢٠٢٢، این شرکت یک ویژگی امنیتی جدید برای پرچم‌گذاری و جلوگیری از اجرای برنامه‌های مخرب در دستگاه‌ها اضافه کرد.

با‌این‌حال، این ویژگی در گذشته با انتقادات و سوء ظن مواجه شده بود و کاربران حدس می‌زدند که این می‌تواند تلاشی پنهانی توسط شیائومی با مشارکت حزب خلق چین (CCP) برای نظارت بر فعالیت‌های کاربران و سانسور برنامه‌ها باشد.

این سوء ظن بیشتر با این واقعیت تقویت شد که MIUI شروع به مسدود کردن برنامه‌هایی کرد که به‌کاربران امکان می‌داد تنظیمات شبکه را فراتر از تنظیمات پیش‌فرض تغییر دهند. اگر برنامه‌ای مخرب یا خطرناک در نظر گرفته شود، MIUI سعی می‌کند برنامه را از دستگاه حذف کرده و نصب را مسدود کند.

افشاگری‌های اخیر نشان می‌دهد که MIUI شیائومی اکنون پلتفرم پیام‌رسانی محبوب تلگرام را به‌عنوان یک برنامه خطرناک در چین معرفی می‌کند.

takian.ir xiaomis miui now flags telegram as dangerous 2
‌بر اساس گزارش‌های موجود در کانال‌های تلگرام، زمانی که MIUI تلگرام را شناسایی می‌کند، هشداری با این مضمون نشان می‌دهد که "برنامه بررسی امنیتی شیائومی را پشت سر نگذاشته است. این برنامه تقلبی است و استفاده از آن ممکن است منجر به خطراتی مانند کلاه‌برداری یا مصارف غیرقانونی شود. به دلایل امنیتی، توصیه می‌شود اقدامات امنیتی لازم را جهت اطمینان از ایمنی برنامه و محافظت در برابر برنامه‌های خطرناک فعال کنید".

بلیپینگ‌کامپیوتر از Hikari Calyx توسعه‌دهنده موبایل چینی، تایید لازم را در‌این‌باره دریافت کرده است. وی اظهار داشت که گزارش‌های مربوط به پرچم‌گذاری تلگرام در MIUI و سایر برنامه‌ها در چین «صحت دارد».

پرچم‌گذاری تلگرام به‌عنوان یک برنامه مشکوک احتمالا به روایت گسترده‌تر تلاش‌های مداوم دولت چین برای محدود کردن آزادی بیان و حریم خصوصی شخصی اشاره دارد. گزارش‌های تایید نشده در مورد جامعه هندی تلگرام نشان می‌دهد که چنین تلاش‌هایی برای دور زدن سانسور در چین ممکن است به پلیس چین منتهی و ختم شود.

از لحاظ تاریخی، مقامات چینی محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی را برای پلتفرم‌های جهانی متعددی از‌جمله فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ و گوگل اعمال کرده‌اند و دسترسی و ارتباط رایگان میلیون‌ها نفر را محدود کرده‌اند. دستگاه سانسور چین برای محدود کردن دسترسی به وب‌سایت‌های خارجی، فیلتر کردن کلمات کلیدی حساس یا ضد دولتی و نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی شناخته شده و معروف است. طی سال‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب نیز مورد هدف قرار‌گرفته‌اند و جایگزین‌های چینی شهرت یافته‌ و جای آنها را در جامعه چین گرفته‌اند.

به‌تازگی، چین نیز توجه خود را به برنامه‌هایی معطوف کرده است که ارتباطات بدون نظارت یا اشتراک‌گذاری محتوا، مانند آنچه در تلگرام دیده می‌شود را تسهیل می‌کنند.

در‌حالی‌که برای دولت چین بسیار معمول است که برنامه‌هایی را که با پروتکل کنترل شدید آن‌ها همخوانی ندارند، پرچم‌گذاری یا حتی ممنوع کنند، برچسب زدن به یک برنامه پیام‌رسان محبوب مانند تلگرام تحت عنوان «خطرناک» نشان‌دهنده تلاش‌های فزاینده آن‌ها برای کنترل فضا‌های ارتباطی دیجیتال و کاربران است.

برچسب ها: censorship, سانسور محتوا, Hikari Calyx, حزب خلق چین, China Communist Party, CCP, MIUI, شیائومی, چین, Firmware, Flag, China, Xiaomi, فیلترینگ, Cyber Security, Telegram, جاسوسی سایبری, امنیت سایبری, جنگ سایبری, تلگرام, Cyber Attacks, مجرمان سایبری, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل