کروم به زودی استفاده از HTTPS را در اولویت قرار میدهد

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

اگر کاربران آدرسی را تایپ کرده و فراموش کنند که پیشوند HTTP یا HTTPS را درج نمایند، گوگل کروم به طور پیش‌فرض از HTTPS استفاده خواهد کرد.

مهندسان گوگل در طی چند سال گذشته جز سرسخت ترین ترویج کنندگان و عرضه کنندگان بسته های امنیتی در بین سایر مرورگرها بوده اند و همراه با تیم های پشتیبان مرورگرهای Firefox و Tor، اغلب در پشت پرده بسیاری از تغییراتی بوده اند که باعث شکل دادن مرورگرها به آنچه که امروز هستند، شده اند.

از ویژگی های پیشگامانه و آوانگارد آن مانند ایزولاسیون سایت و کار در پشت صحنه در فروم CA/B تا بهبود وضعیت گواهینامه تجاری TLS، همه ما مدیون تلاش های تیم کروم هستیم.

اما یکی از بزرگترین موارد مورد علاقه مهندسین کروم طی چند سال گذشته، تلاش برای ترویج استفاده از HTTPS، چه در درون مرورگر کروم، و چه در بین گردانندگان و صاحبین وبسایت ها بوده است.

به عنوان بخشی از این تلاش ها، کروم اکنون تلاش می کند تا در صورت در دسترس بودن HTTPS، سایت ها را از HTTP به HTTPS بروزرسانی کرده و ارتقا دهد.

کروم همچنین به کاربرانی که می خواهند رمز عبور یا اطلاعات کارت بانکی خود را در صفحات HTTP نا ایمن وارد کنند، از آنجا که ممکن است درون شبکه به شکل متن ساده ارسال شوند، اخطار و هشدار می دهد.

اگر نشانی اینترنتی صفحه HTTPS باشد، کروم بارگیری از منابع HTTP را نیز، برای جلوگیری از فریب کاربران در مورد ایمنی ظاهری دانلود از آن نشانی ها که در اصل امن نیستند، مسدود می کند.

تغییراتی در OMNIBOX کروم که در نسخه V90 میشوند

اما حتی اگر حدود 82٪ از کل سایت های اینترنتی با HTTPS کار کنند، این تعداد تا زمانی که بتوان ادعای امنیت اکثریت را مطرح کرد، فاصله زیادی دارد. جدیدترین تغییرات اولیه HTTPS در کروم نسخه 90 برقرار میشود که برنامه ریزی شده است تا در اواسط آوریل سال جاری منتشر شود.

این تغییر بر کروم Omnibox تأثیر بسزایی میگذارد (نامی که گوگل از آن برای توصیف نوار آدرس کروم (URL) استفاده می کند).

در نسخه های فعلی، وقتی کاربران آدرسی را در Omnibox تایپ می کنند، کروم آدرس تایپ شده را صرف نظر از پروتکل آن، بارگیری می کند. اما اگر کاربران فراموش کنند پروتکل را (HTTP یا HTTPS) تایپ کنند، کروم "http://" را جلوی متن اضافه می کند و سعی می کند دامنه را از طریق HTTP بارگیری نماید.

به عنوان مثال، تایپ چیزی مانند "domain.com" در نسخه فعلی کروم، "http://domain.com" را بارگیری می کند.

طبق گفته مهندس امنیتی کروم، امیلی استارک، این ویژگی در کروم نسخه 90 تغییر خواهد کرد. با شروع عرضه نسخه 90، Omnibox تمام دامنه هایی که بر مبنای HTTP باشند، به جای "http://"، با HTTPS بارگیری و لود خواهد کرد.

استارک این هفته در توییتر خود توضیح داد: "در حال حاضر، این طرح به صورت آزمایشی برای درصد كمی از كاربران کروم با نسخه 89 اجرا می شود و اگر کاملا طبق برنامه پیش برود، در نسخه کروم 90 به طور کامل راه اندازی خواهد شد".

کاربرانی که مایل به آزمایش این ساز و کار جدید هستند، می توانند این کار را در حال حاضر از طریق Chrome Canary انجام دهند. آنها می توانند از طریق آدرس زیر به قسمت Flag کروم مراجعه کرده و این ویژگی را فعال نمایند:

chrome://flags/#omnibox-default-typed-navigations-to-https

takian.ir chrome flags entry

برچسب ها: V90, لینک, گوگل کروم, کروم, URL, Flag, HTTPS, HTTP, Google Chrome, Chrome, گوگل

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ