هک سیگنال ماهواره SpaceX Starlink و جایگزینی با GPS

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir spacex starlink satellite signal gps hack 1
محققان دانشگاه آستین تگزاس سیگنال Starlink Satellite SpaceX را هک کردند تا از آن به‌عنوان جایگزین GPS بدون هیچگونه کمک یا پشتیبانی شرکت ایلان ماسک استفاده کنند.

برای اطلاع شما،  GPS (سیستم موقعیت‌یابی جهانی) گروهی متشکل از ٣١ ماهواره است که توسط دولت ایالات متحده نظارت می‌شود. این ماهواره‌ها سیگنال‌های رادیویی را از ارتفاع ١٢۵٠٠ مایلی مخابره می‌کنند. سیگنال‌ها توسط گیرنده‌های GPS نصب شده در گوشی‌ها، وسایل نقلیه و غیره دریافت می‌شوند.

چگونه همه‌چیز شروع شد؟
در سال ٢٠٢٠، تاد هامفریس، محقق با بودجه ارتش ایالات متحده در دانشگاه تگزاس، روشی نوآورانه برای کمک به‌صورت فلکی استارلینک در حال تکامل خود برای ارائه ناوبری، موقعیت و زمان دقیق به SpaceX ارائه کرد. این امکان را می‌توان با چند ترفند نرم‌افزاری به‌دست آورد.

در ابتدا اسپیس ایکس از این ایده هیجان‌زده شد. اما بعدا ماسک تصمیم گرفت که این پیشنهاد را دنبال نکند. به گفته هامفریس، ماسک گفت : «هر شبکه ارتباطی LEO دیگر ورشکست شده است. و بنابراین ما باید کاملا روی دور ماندن از ورشکستگی تمرکز کنیم. ما نمی‌توانیم هیچگونه مزاحمتی را تحمل کنیم. »

از این‌رو، هامفریس در این کار به‌تنهایی پیش رفت. در طول دو سال گذشته، تیم هامفریز در آزمایشگاه ناوبری رادیویی دانشگاه روی سیگنال‌های مهندسی معکوس ارسال شده توسط ماهواره‌های اینترنتی Starlink در LOE (مدار پایین زمین) به گیرنده‌های زمینی کار کردند.

جزئیات تحقیق
پس از پیشرفت در  تحقیقات، هامفریس مقاله‌ای منتشر کرد که بازبینی نشده بود و در آن توضیح داد که سیگنال‌های بیکون‌های منظم از صورت فلکی که به گیرنده‌ها کمک می‌کند تا با ماهواره‌ها ارتباط برقرار کنند، می‌توانند به‌عنوان یک سیستم ناوبری قوی عمل کنند. همه این کار‌ها بدون هیچ دخالتی از سوی SpaceX انجام شد.

در مقاله مورد اشاره (کلیک کنید)، هامفریس توصیف کاملی از سیگنال‌های Starlink تا کنون ارائه کرده است و ادعا می‌کند که اولین گام را برای ایجاد یک فناوری ناوبری جهانی کاملا جدید برداشته است که عملکرد مستقل از GPS یا همتایان روسی، اروپایی و چینی آن را به خوبی نمایش می‌دهد.

takian.ir spacex starlink satellite signal gps hack 2

او همچنین اظهار داشت که ساختار سیگنال‌های سیستم استارلینک به‌شدت محافظت می‌شد و حتی زمانی که اسپیس ایکس در سال ٢٠٢٠ روی این ایده همکاری کرد، آن ساختار‌ها فاش نشدند. بنابراین، این تیم تحقیقات را از ابتدا آغاز کردند و یک تلسکوپ رادیویی برای نظارت بر سیگنال‌هایشان را توسعه دادند.

دانشگاه یک ترمینال Starlink را خریداری کرد و ویدئو‌های تنیس با وضوح بالا را از YouTube پخش کرد تا منبع ثابتی از سیگنال‌ها از Starlink ایجاد کند که می‌توان از آنتن نزدیک استراق سمع کرد. آنها به تدریج دریافتند که Starlink از فناوری مالتی پلکسی تقسیم فرکانس متعامد برای رمزگذاری تراکنش‌های دیجیتال استفاده می‌کند.

آنها رمزگذاری Starlink را نتوانستند بشکنند و به داده‌های کاربر در ماهواره‌ها دسترسی نداشتند. آنها برای تشویق هماهنگی گیرنده بر توالی‌های همگام‌سازی تکیه کردند. هر دنباله حاوی سرنخ‌هایی از سرعت و فاصله ماهواره بود.

ماهواره‌های Starlink در هر میلی‌ثانیه چهار توالی را مخابره می‌کنند که برای استفاده دوگانه از سیستم آنها فوق‌العاده بود. با تکرار این فرآیند برای ماهواره‌های مختلف، یک گیرنده می‌تواند خود را در فاصله سی متری جانمایی کند.

برچسب ها: سیستم موقعیت‌یابی جهانی, ماهواره‌, Elon Musk, ایلان ماسک, LOE, اسپیس ایکس, استارلینک, SpaceX, Satellite, Starlink, Starlink Satellite SpaceX, GPS, سیگنال, Signal, Youtube, دفاع سایبری, Cyber Security, حملات سایبری, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ