نشت اطلاعات سه میلیارد و دویست میلیون شناسه آنلاین

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

بزرگترین مجموعه نشت اطلاعات کاربران با نشت سه میلیارد و دویست میلیون شناسه آنلاین

به گزارش سایبرنیوز، بزرگترین نشت اطلاعات کلیه ادوار تاریخ با نام COMB (Compilation of Many Breaches) شامل بیش از سه میلیارد و دویست میلیون اطلاعات منحصربفرد ایمیل و پسورد آنها نشت پیدا کرده است. در حالی که در گذشته اطلاعات زیادی در اینترنت نشر و نشت پیدا کرده است، اما این مورد از نظر ابعاد و گستردگی منحصر و متفاوت از بقیه موارد گذشته است. به عبارتی دیگر، کل جمعیت کره زمین به حدود 7 میلیارد و هشتصد میلیون نفر میرسد و اطلاعات 40% این جمعیت شامل این نشت اطلاعاتی میگردد.

با این حال، با در نظر گرفتن 4 میلیارد و هفتصد میلیون نفر کاربر آنلاین اینترنت، COMB شامل 70% کاربران جهانی اینترنت میشود (با فرض منحصر بفرد بودن هر شناسه). به همین خاطر به کاربران توصیه میشود تا در اسرع وقت نسبت به بررسی وجود اطلاعاتشان در فایلهای نشت یافته اقدام نمایند. با کلیک بر روی این لینک میتوانید نسبت به این بررسی اقدام نمایید.

تا زمان انتشار این خبر، بیش از یک میلیون کاربر نسبت به بررسی اطلاعات خود اقدام نموده اند.

اما نشت COMB چگونه اتفاق افتاده است؟

در تاریخ دوم فوریه 2021، COMB در یک فروم معروف هک منتشر شده است. این دیتابیس شامل اطلاعات مدارک میلیاردها کاربر که قبلا از نتفیلیکس، لینکدین، بیتکوین و غیره نشت پیدا کرده است را شامل میشود. این نشت اطلاعاتی با درز اطلاعات گردآوری شده در سال 2017 که در پی آن مدارک یک میلیارد و چهارصد میلیون کاربر نشت پیدا کرد، قابل مقایسه است.

با این حال این درز اطلاعات که با نام COMB شناخته میشود، شامل دو برابر اطلاعاتی است که قبلتر منتشر شده بوده است. اما اکنون داده­ های انتشار یافته به صورت رمزنگاری، آرشیو شده و از آنها مراقب میشود.

comb leak 3.8billions users 1

این نشت اطلاعاتی شامل اسکریپتی با نام count_total.sh می­باشد، که در نشت اطلاعاتی سال 2017 نیز موجود بوده است. این نشر اطلاعات همچنین شامل دو اسکریپت دیگر میشود: query.sh برای ردیابی ایمیلها و sorter.sh برای مرتب کرده داده­ها.

بعد از اجرای اسکریپت count_total.sh که یک اسکریپت ساده bash برای محاسبه کلیه خطوط فایلهایی­ست که اضافه شده و ادغام آنها با یکدیگر، به سه میلیارد و دویست و هفتاد میلیون جفت ایمیل و پسورد میرسیم.

comb leak 3.8billions users 2

به نظر نمیرسد که این درز اطلاعات شامل موارد جدیدی بشود اما بزرگترین مجموعه گردآوری شده اطلاعات میباشد. تقریبا همانند نشت اطلاعاتی سال 2017، اطلاعات COMB بر اساس حروف الفبا مرتب شده و بصورت درختی شکل یافته­اند که شامل اسکریپ­های یکسانی برای ایمیلها و پسوردها میشود. در تصویر زیر میتوان اطلاعات منتشر شده و ساختار انتشار آن را مشاهده نمود که توسط سایبرنیوز محو شده است.

comb leak 3.8billions users 3

در حال حاضر مشخص نیست که اطلاعات نشت یافته گذشته به طور کامل در این مجموعه گردآوری شده است یا خیر اما نمونه­ های بررسی شده توسط سایبرنیوز نشان از این دارد که این مجموعه شامل ایمیل و پسورد از دامنه­ های مختلفی از سراسر دنیا می­شود.

اطلاعات ورودی نتفیلیکس، جیمیل و هات­میل نیز در COMB رویت شده است.

به علت سریع، قابل جست و جو و دسته بندی شده بودن COMB در قیاس با اطلاعات نشت یافته گذشته، به طبع شامل اطلاعات گذشته نیز می­باشد. این مجموعه شامل نشت اطلاعات از سرویس دهنده های معروفی مانند نتفیلیکس، جیمیل، هات­میل، یاهو و غیره می­شود.

بنابر آنالیز سایت سایبرنیوز، حدود 200 میلیون آدرس جیمیل و 450 میلیون آدرس ایمیل یاهو در مجموعه COMB مشاهده می­شود.

جیمیل همانند نتفیلیکس هیچ موقع به نشت اطلاعات اذعان نکرده است. اما این اطلاعات منتشر شده بیشتر مربوط به افرادیست که آدرس جیمیل آنها در سایتهای مورد حمله واقع شده استفاده است.

از سوی دیگر مایکروسافت تایید کرده است که در ماه ژانویه و مارس سال 2019، هکرها موفق شده­اند که به شناسه­های تعدادی از کاربران اوت­لوک، هات­میل و MSN دست یافته­اند.

اما احتمالا بیشترین مجموعه نشت یافته، سهم  یاهو می­باشد که در سال 2014 اطلاعات همه سه میلیارد کاربر آن را تحت تاثیر قرار داده است. از دیگر سو به نظر میرسد که مجموعه COMB از داده­های مرده و سوخته پاکسازی شده است و این مورد، اهمیت بررسی لو رفتن داده ­های کاربران را نشان می­دهد.

 

برچسب ها: Linedin, لینکدین, نتفیلیکس, نشت اطلاعات, Yahoo mail, COMB, بیت‌کوین , Gmail , آسیب پذیری, Bitcoin

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ