محققین امنیتی خبر از وجود یک باگ VMware با امکان اجرای دستورات از راه دور را میدهند

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

به گزارش سکیوریتی مگزین، یکی از کارشناسان کمپانی پازیتیوز تکنولوجیز با نام ایگور دیمیترنکو یک آسیب پذیری جدی و بزرگ در ابزار تکثیر اطلاعات VMware vSphere Replication را کشف کرده است. این ابزار به سازمان ها امکان میدهد تا از ماشین های مجازی نسخه پیشتیبان تهیه کرده و در صورت بروز مشکل در ماشین مجازی اصلی، آنها را اجرا نمایند. این نقص و باگ به مهاجمین اجازه دسترسی به رابط مدیریتی تحت وب VMware vSphere Replication را میدهد که در پی آن کدهای دلخواه را بر روی سرور با حداکثر اختیارات اجرا کرده و همچنین اعمال ثانوی ای را آغاز کنند تا کنترل و مدیریت کامل زیرساخت های سازمان ها را به دست بگیرند.

خبر خوب اینکه VMware این آسیب پذیری را که امکان اجرای فرامین از راه دور بر روی سرور را فراهم میکرد، برطرف کرده است. نقص امنیتی با نام CVE-2021-21976 شناخته می شود و دارای نسخه CVSS v3 سری 7.2 است.

ایگور دیمیترنکو توضیح میدهد: "آسیب پذیری هایی که امکان اجرای این نوع حملات (Command Injection) را میدهند، اغلب در محصولاتی که برای مدیریت ایجاد شده اند، یافت میشوند". وی می افزاید: "چنین خطاهایی معمولا به دلیل تایید ناکافی اطلاعات ورودی کاربر ایجاد میشود، که به متعاقب آن در محتوای فراخوان فرمان سیستم قرار میگیرد. مکانیسم هایی برای جلوگیری از چنین حملاتی معمولا در ابزار توسعه دهنده در نظر گرفته شده و تعبیه شده اند تا از احتمال بروز خطا در کدها محافظت نمایند. با این وجود، هنوز ناهنجاری ها و مشکلاتی در کدها اتفاق می افتد؛ به عنوان مثال،  هنگام اجرای سریع کارها و فرامین جدید و یا در راستای حل و فصل سریع یک مشکل که وجود دارد، چنین خطاهایی حادث میشوند. جهت بهره برداری و سواستفاده از آسیب پذیری موجود در محصول VMware، مهاجمین نیازمند مدارک و شناسه معتبری هستند که اینها را میتوان به دلیل استفاده از رمز عبورهای ضعیف و ساده و یا با استفاده از مهندسی اجتماعی، به سادگی به دست آورد".

سازمان ها میبایست جهت رفع این آسیب پذیری، توصیه های اعلام شده رسمی VMware را به کار ببندند. در صورت امکان پذیر نبودن به روز رسانی، سازمان ها و نهادها میتوانند با استفاده از راهکار SIEM، علائم نفوذ را که به طبع به شناسایی رفتار مشکوک در سرور کمک میکند را شناسایی نمایند. در پی آن این نفوذ و عمل مشکوک را ثبت کرده و از جابجایی و نفوذ هر چه بیشتر متجاوز و مهاجم به درون شبکه آن سازمان در سریعتر زمان ممکن جلوگیری کنند.

در سپتامبر 2020، پازیتیو تکنولوجیز آسیب پذیری های همان کلاس (امکان Command Injection) را در PAN-OS، سیستم عامل مورد استفاده توسط فایروال های نسل بعدی Palo Alto Networks، کشف کرد.

برچسب ها: Aministration, باگ, Command Injection, VMware, حفره امنیتی, SIEM, تست نفوذ, firewall, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ