حمله به مک های اپل مبتنی بر M1 از طریق پروژه Xcode

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

یک کمپین بدافزار مک (Mac)، با هدف قرار دادن توسعه دهندگان Xcode جهت افزودن امکان پشتیبانی از تراشه های جدید M1 اپل و گسترش ویژگی های آن برای سرقت اطلاعات محرمانه از برنامه های رمزارزها، مجدداً مورد استفاده قرار گرفته است.

به نقل از هکر نیوز، XCSSET در آگوست سال 2020 و پس از اینکه از طریق پروژه های تغییر Xcode IDE، که در طی فرایند ساخت برای اجرای بارگیری اطلاعات تنظیم شده بودند، مورد توجه قرار گرفت. این بدافزار برای تقلید از برنامه های مجاز مَک، که بطور کامل مسئول آلوده کردن پروژه های محلی Xcode و تزریق اطلاعات اصلی برای اجرا در هنگام ایجاد پروژه در معرض خطر است، ماژول های اطلاعات را مجددا بارگیری می کند.

ماژول های XCSSET دارای قابلیت سرقت گواهی ها، گرفتن اسکرین شات، تزریق جاوا اسکریپت مخرب به وب سایت ها، سرقت داده های کاربر از برنامه های مختلف و حتی رمزگذاری فایل ها برای باجگیری است.

سپس در ماه مارس 2021، محققان کسپرسکی نمونه های XCSSET را كه برای تراشه های جدید Apple M1 جمع آوری شده بود، کشف كردند و این کشف حاكی از آن بود كه فعالیت این بدافزار نه تنها تاکنون ادامه داشته است، بلكه مهاجمان نیز به طور فعال اقدامات اجرایی خود را با آن تطبیق می داده اند و آنها را برای اجرا بر روی مک های جدید سیلیکون اپل، بومی سازی می كرده اند.

takian.ir apple mac hack with xcode

 

آخرین تحقیقات ترند میکرو نشان می دهد که XCSSET برای اعمال بک دور جاوا اسکریپت به وب سایت ها با استفاده از حملات Universal Cross-Site Scripting (UXSS) همچنان از نسخه در دست توسعه مرورگر سافاری سوءاستفاده می کند.

محققان ترند میکرو، در تحلیلی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کردند: "این بدافزار، بسته های بروزرسانی سافاری را در سرور command-and-control میزبانی می کند، سپس بسته را بسته به نسخه سیستم عامل کاربر دانلود و نصب می کند. همچنین برای سازگاری با نسخه تازه منتشر شده Big Sur ، بسته های جدیدی برای سافاری 14، اضافه شده است".

این بدافزار علاوه بر تروجان سازی سافاری به منظور نفوذ به داده ها، با سوءاستفاده از حالت اشکال زدایی از راه دور در مرورگرهای دیگر مانند گوگل کروم، مرورگر بِرِیو، مایکروسافت اِج، موزیلا فایرفاکس، اوپرا، مرورگر کیهو 360 و مرورگر یاندکس برای انجام حملات UXSS شناخته می شود.

بعلاوه این بدافزار حتی سعی در سرقت اطلاعات حساب از چندین وب سایت از جمله سیستم عامل های معاملات ارزهای رمزنگاری هیوبی، بایننس، NNCall.net، اِنواتو و 163.com دارد که توانایی جایگزینی آدرس کیف پول رمزارز کاربر را با موارد تحت کنترل مهاجم دارد.

نحوه انتشار XCSSET از طریق پروژه های تحقیقاتی Xcode، تهدیدی جدی قلمداد می شود، زیرا توسعه دهندگانی که آلوده شده اند، ناخواسته کار خود را در GitHub به اشتراک می گذارند و می توانند بدافزار را در قالب پروژه های Xcode که در معرض خطر هستند، به کاربران خود منتقل کنند و به متعاقب آن منجر به سلسله حملاتی مانند حملات زنجیره تامین بشوند و کاربرانی را که به این دیتابیس ها در پروژه های خود وابستگی و اعتماد دارند، بشدت در معرض خطر و آلودگی قرار دهند.

برچسب ها: جاوا اسکریپت, بایننس, مک, Javascript, Binance, Opera, Apple M1, Mac, XCSSET, UXSS, Xcode, command and control, سافاری, کروم, Safari, فایرفاکس, Firefox, Apple, اپل, Github, گیت هاب, malware, Chrome, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, Cryptocurrencies, رمزارز

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ