حمله به سیستم های مبتنی بر MacOS توسط بدافزار سرقت اطلاعات ویندوز XLoader

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir xloader windows infostealer malware now upgraded to attack macos systems 1
یک بدافزار شناخته شده که به سرقت اطلاعات حساس از تجهیزات های ویندوزی معروف است، اکنون به یک توانایی جدید دست پیدا کرده و می تواند سیستم عامل MacOS اپل را نیز هدف قرار دهد.

این بدافزار بروزرسانی شده، "XLoader" نام دارد و جانشین دیگری برای بدافزار معروف مبتنی بر ویندوز سرقت اطلاعات به نام Formbook است که با اقداماتی همچون سرقت اعتبارنامه ها مرورگرهای مختلف وب، ضبط تصاویر از صفحه، ضبط اطلاعات کلیدهای ورودی و دانلود و اجرای فایل ها از دامنه های تحت کنترل مهاجمان شناخته شده است.

شرکت امنیت سایبری Check Point در گزارشی که با خبرگزاری ها به اشتراک گذاشته شده است، گفت: "هکرها می توانند با هزینه ای معادل 49 دلار در دارک نت، مجوزهای مربوط به بدافزار جدید را خریداری کنند و امکاناتی نظیر جمع آوری اطلاعات ورود به سیستم، عکسبرداری از صفحه، کلیدهای ورودی سیستم و اجرای فایل های مخرب را برای خود فراهم کنند".

توزیع XLoader از طریق ایمیل های جعلی حاوی اسناد مخرب مایکروسافت آفیس، برای قربانیان آلوده شامل 69 کشور مختلف در بازه زمانی بین اول دسامبر سال 2020 و 1 ژوئن 2021 انجام شده است که 53 درصد از آلودگی ها گزارش شده فقط در ایالات متحده به وقوع پیوسته است و به دنبال آن مناطق ویژه اداری چین (SAR)، مکزیک، آلمان و فرانسه قرار دارند.

در حالی که اولین نمونه های Formbook در ژانویه 2016 در فضای سایبری کشف شد، فروش بدافزار در انجمن های زیرزمینی در اکتبر 2017 متوقف گردید، اما پس از گذشت بیش از دو سال این بدافزار در قالب XLoader، از ماه فوریه سال 2020 دوباره بازگشته است.

چک پوینت اعلام کرد در اکتبر سال 2020، آخرین مورد آن در همان فرومی برای فروش به تبلیغ گذاشته شد که برای فروش بدافزار Formbook استفاده میشد. گفته می شود که هر دو Formbook و XLoader که از مشتقات آن است، با اینکه نسخه جدید شامل تغییرات اساسی است که به آن قابلیت های جدیدی برای به خطر انداختن سیستم های macOS می دهد، اما از یک کد بیس مشترک برخوردارند.

takian.ir xloader windows infostealer malware now upgraded to attack macos systems 2

طبق آماری که اوایل ژانویه توسط چک پوینت منتشر شد، Formbook در دسامبر سال 2020 در میان خانواده های بدافزار رایج در جایگاه سوم بود که 4٪ از سازمان های سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داده بود. لازم به ذکر است که بدافزار تازه کشف شده XLoader برای رایانه های شخصی و Mac با XLoader برای Android که برای اولین بار در آوریل 2019 شناسایی شد، یکسان نبوده و متفاوت است.

یانیو بالماس، رئیس تحقیقات سایبری در چک پوینت بیان داشت: "XLoader بسیار پیشرفته تر و تکامل یافته تر از مدل های قبلی خود است و از سیستم عامل های مختلف، به ویژه کامپیوترهای macOS پشتیبانی می کند. اگر به گذشته و تاریخ بنگریم، میبینیم که هیچ بدافزار macOS بدین شکل رایج نبوده است. آنها معمولاً در گروه جاسوس افزارها قرار می گیرند و آسیب زیادی را به سیستم وارد نمی کنند".

بالماس خاطرنشان کرد: "اگرچه ممکن است بین بدافزارهای ویندوز و MacOS تفاوت و فاصله وجود داشته باشد، اما به تدریج این فاصله در حال کاهش است. حقیقت این است که روند رشد بدافزارهای macOS در حال بزرگتر شدن، بیشتر شدن و خطرناک تر شدن است".

برچسب ها: DarkNet, XLoader, Formbook, مک, Mac, macOS, cybersecurity, Apple, اپل, malware, تلفن آندروید, Android , Check Point, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ