بهره برداری هکرها از آسیب پذیری SonicWall برای حملات باج افزاری FiveHands

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir fivehands ransomware

یک گروه مهاجم با انگیزه مالی، با بهره برداری از آسیب پذیری روز-صفر در دستگاه های VPN SonicWall، پیش از آنکه توسط این شرکت رفع مشکل شود، نسبت به اجرای باج افزاری جدیدی با نام FIVEHANDS اقدام نمودند.

به گزارش هکرنیوز، این گروه که توسط شرکت امنیت سایبری ماندیانت از آن با عنوان UNC2447 یاد شده است، از نقص "خنثی سازی فرمان SQL نامناسب" در محصول SSL-VPN SMA100 (CVE-2021-20016 ، CVSS score 9.8) استفاده کردند که به مهاجم ناشناس اجازه می دهد تا از راه دور نسبت به اجرای کد اقدام کند.

محققان ماندیانت گفته اند: "UNC2447 ابتدا با استفاده از باج افزار FIVEHANDS از طریق تهدید به انتشار عمومی اطلاعات در رسانه ها و ارائه داده های قربانیان برای فروش در فروم های هکرها، به شدت تحت فشار گذاشته و با اخاذی از قربانیان، کسب درآمد میکند. مشاهده شده است كه UNC2447 سازمانهایی را در اروپا و آمریكای شمالی هدف قرار داده و به طور مداوم از قابلیتهای پیشرفته برای جلوگیری از شناسایی و به حداقل رساندن شواهد حضور خود برای بررسی های بعد از عملیات نفوذ، استفاده می كند".

CVE-2021-20016 همان آسیب پذیری روز-صفر است که به گفته شرکت مستقر در سن خوزه، عوامل تهدید پیچیده، اوایل سال جاری برای انجام "حمله هماهنگ به سیستم های داخلی آن"، از این آسیب پذیری بهره برداری کردند. در 22 ماه ژانویه، خبرگزاری هکرنیوز به طور انحصاری فاش کرد که SonicWall با بهره برداری از آسیب پذیری های احتمالی روز-صفر در دستگاه های سری SMA 100 مورد نفوذ قرار گرفته است.

سوءاستفاده موفقیت آمیز از این نقص به مهاجم امکان دسترسی به اطلاعات ورود به سیستم و همچنین اطلاعات session را می دهد که می تواند از آنها برای ورود به یک دستگاه آسیب پذیر و پچ نشده سری SMA 100 استفاده کند.

طبق گفته های شرکت زیرمجموعه FireEye، گفته می شود که این نفوذها در ژانویه و فوریه 2021 اتفاق افتاده است و عامل تهدید از بدافزاری به نام SombRAT برای ماندگاری باج افزار FIVEHANDS استفاده کرده است. شایان ذکر است که SombRAT در نوامبر سال 2020 توسط محققان بلکبری و همراه با کارزاری به نام CostaRicto که توسط یک گروه هکر مزدور انجام میپذیرفت، کشف شد.

حملات UNC2447 حاوی آلودگی های باج افزاری است که برای اولین بار در ماه اکتبر سال 2020 در حملات صورت گرفته، مشاهده شده است. در این حملات، قبل از اینکه باج افزار را در ژانویه سال 2021 با FIVEHANDS جایگزین کند، ابتدا اهداف را با باج افزار HelloKitty تحت تاثیر قرار میدهد. اتفاقاً هر دو نوع باج افزار که در C++ نوشته شده اند، نسخه بازنویسی شده باج افزار دیگری به نام DeathRansom هستند.

محققان گفته اند: "بر اساس مشاهدات فنی و زمانی گسترش HelloKitty و FIVEHANDS، HelloKitty ممکن است توسط یک برنامه به طور کلی مرتبط و وابسته، از ماه مه 2020 تا ماه دسامبر 2020 و FIVEHANDS از حدود ژانویه 2021 مورد استفاده قرار گرفته باشد".

takian.ir fivehands hellokitty deathransom comparison

 

FIVEHANDS بر خلاف DeathRansom و HelloKitty، با استفاده از dropper مختص حافظه و دیگر ویژگی های اضافی که به آن اجازه می دهد شرایط دستورات را بپذیرد و با استفاده از Windows Restart Manager برای بستن فایل هایی که به تازگی استفاده شده اند نسبت به رمزگذاری آنها اقدام نماید، عمل میکند.

کمتر از دو هفته پس از اعلام فایرآی، سه آسیب پذیری ناشناخته قبلی در نرم افزار امنیتی ایمیل SonicWall، به طور فعال برای استقرار web shell برای دسترسی backdoor به دستگاه های قربانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند. FireEye این فعالیت مخرب را با عنوان UNC2682 شناسایی و ردیابی می کند.

 

برچسب ها: روز صفر, CostaRicto, SombRAT, UNC2447, DeathRansom, HelloKitty, FiveHands, Encryption, Sonicwall, Patch, cybersecurity, Vulnerability, ransomware , backdoor, Fireeye, Zero Day, رمزگذاری, باج افزار, امنیت سایبری, آسیب پذیری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ