استوریج های QNAP، آسیب پذیری 7zip و درآمد 250 هزار دلاری در پنج روز

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

یک گروه باج افزار با رمزگذاری از راه دور فایل ها در استوریج های QNAP با استفاده از نرم افزار بایگانی 7zip در فاصله 5 روز 250,000 دلار درآمد کسب کرده اند. کاربران QNAP NAS در سراسر جهان از روز دوشنبه و پس از بهره برداری با باج افزاری به نام Qlocker توسط مهاجمین و سوءاستفاده از آسیب پذیری های رایانه های آنها، متوجه شدند که فایلهایشان بدون اطلاع رمزگذاری شده است.

در حالی که اکثر گروه های باج افزاری مدت زمان زیادی را صرف تولید بدافزار خود می کنند تا آن را قدرتمند، مملو از ویژگی منحصر بفرد و در مقابل دفاع سایبری ایمن سازند، گروه Qlocker هیچگونه نیازی به این اقدامات پیشگیرانه و توسعه دهندگی پیدا نکرد. در عوض، آنها دستگاه های QNAP را که به اینترنت متصل شده بودند، اسکن کرده و آنها را با نقص هایی که به تازگی کشف شده بودند، دستکاری کردند.

به گزارش هکینگ نیوز، عوامل این حملات توانستند با سوءاستفاده ها از راه دور از ابزار بایگانی 7zip بهره برده و بر روی فایل های قربانیان در دستگاه های ذخیره سازی NAS برای رمزگذاری استفاده کنند. آنها با استفاده از یک الگوریتم رمزنگاری آزمایش که در ابزار بایگانی 7zip تعبیه شده بود، تنها در مدت پنج روز توانستند بیش از هزار دستگاه را رمزگذاری کنند. برای دسترسی به همه رایانه های یک قربانی و فاش نکردن اطلاعات سرقت شده آنها، باج افزارهایی که سازمان ها را هدف قرار میدهند، به طور معمول پرداخت باج از صد هزار تا 50 میلیون دلار را مطالبه میکنند.

از طرف دیگر Qlocker مخاطبان متفاوتی را انتخاب کرده است: مشتریان و شرکت های کوچک و متوسط (SME) ​​که از کامپیوترهای QNAP NAS برای ذخیره سازی شبکه استفاده می کنند. به نظر می رسد عوامل مهاجم درک خوبی از اهداف خود دارند زیرا مطالبات باج آنها فقط 0.01 بیت کوین یا حدود 500 دلار با نرخ حدودی بیت کوین امروز بوده است.

از آنجایی که باج افزار Qlocker از مجموعه ای از آدرس های بیت کوین استفاده می کند که به طور معمول تغییر میکنند، شرکت بلیپینگ کامپیوتر، آدرس ها را جمع آوری کرده و پرداخت های آنها را پیگیری می کند. جک کیبل، محقق امنیت، یک ضعف کوتاه مدت و مقطعی را کشف کرده است که به او امکان بازیابی رمزهای عبور 55 قربانی را به صورت رایگان داده است. او ده آدرس بیت کوین متفاوت از یکدیگر را جمع آوری کرد که توسط تهدیدکنندگان هنگام استفاده از این اشکال در بین قربانیان در حال چرخش بوده و آنها را با بلیپینگ کامپیوتر به اشتراک گذاشته است.

بلیپینگ کامپیوتر از آن زمان، ده آدرس بیت کوین دیگر نیز جمع آوری کرده است و تعداد کل آدرس های بیت کوین مورد استفاده عاملین تهدید Qlocker را به 20 رسانده است. 20 آدرس بیت کوین تا این زمان، پرداخت باجی در حدود 5.25735623 بیت کوین را دریافت کرده اند که معادل 258،494 دلار به پول امروز است. متأسفانه در حالی که کاربران تصمیم سختی برای پرداخت باج برای بازیابی و دسترسی مجدد به فایل های خود می گیرند، احتمالاً تعداد باج ها در آخر این هفته و هفته آینده افزایش می یابد.

این کمپین باج افزاری همچنان فعال است و روزانه قربانیان جدیدی از آن گزارش می شوند. شرکت تاکیان به کلیه کاربران توصیه مینماید برای بروزرسانی و رفع آسیب پذیری ها و دفاع در برابر این حملات باج افزاری، همه کاربران QNAP دستگاه های خود را به جدیدترین نسخه های کنسول چندرسانه ای، افزونه Media Streaming و Hybrid Backup Sync ارتقا دهند. از این طریق همچنین کاربران می توانند از دستگاه های NAS خود محافظت کنند تا امکان انجام حملات احتمالی دشوارتر صورت پذیرد.

برچسب ها: 7زیپ, Wallet, 7zip, Qlocker, QNAP NAS, NAS, QNAP, SME, cybersecurity, بیت‌کوین , Vulnerability, ransomware , باج افزار, امنیت سایبری, آسیب پذیری, Cyber Attacks, Bitcoin, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ